Proiect EXCELNET – Înființarea unei rețele de centre de excelență în furnizarea serviciilor de reabilitare și integrare profesională pentru persoane cu dizabilități, ca grup vulnerabil pe piața muncii.
Numărul contractului: POSDRU/96/6. 2/S/64251
Parteneri:
Solicitant: Federația ONPHR – Organizația Națională a Persoanelor cu Handicap din Romania
Partener 1: CRPG – Centrul de Reabilitare Profesionala Gaia
Partener 2: Fundația „Pentru Voi”
Partener 3:Centrul de Resurse si Informare pentru Profesiuni Sociale CRIPS
Partener 4: Fundația „Centrul de Resurse pentru Educație si Formare Profesionala” – CREFOP
Partener 5: SC FIN CAD SRL / R4-Consultanță și Formare Profesională SRL
Partener 6: Asociația Handicapaților Fizic din Satu Mare
Partener 7: Societatea Handicapatilor Fizic
Perioada de implementare: februarie 2011- ianuarie 2014
Buget total: 18.000.720,00 lei
Buget R4-Consultanță și Formare Profesională: 2880437,78 lei
Obiectivul general al proiectului:
Promovarea unui model de creștere sustenabilă a calității serviciilor specializate de reabilitare și integrare profesională a persoanelor cu dizabilități, din regiunile selectate, ca premisă a facilitării accesului și a menținerii pe piața muncii a acestui grup vulnerabil, în scopul evitării excluziunii sociale, marginalizării, discriminării și riscului de sărăcie.
Obiective specifice:
Activitățile proiectului:
A1.1 Lansarea proiectului – prima întâlnire a parteneriatului, eveniment de lansare / conferință de presă
A1.2 Stabilirea procedurilor de lucru şi a structurii de management – elaborarea Protocolului de Management al Proiectului (PMP), stabilirea Comitetului de Coordonare al Proiectului (CCP) şi a Biroului de Asistenţă Tehnică al Proiectului (BATP
A1.3 Planificarea detaliată a proiectului – defalcarea (sub)activităţilor, atribuirea responsabilităţilor, a resursele necesare, planificarea bugetară, planurile de acţiune
A1.4 Managementul operaţional – activităţile zilnice pentru implementarea adecvată financiară, juridică şi tehnică a proiectului
A1.5 Monitorizarea şi controlul proiectului – elaborarea rapoartelor intermediare şi finale, a celor financiare şi de activităţi pentru fiecare pachet de lucru, (inclusiv activitatea CCP)
A1.6 Managementul calităţii proiectului – definirea criteriilor şi procedurilor pentru un control eficient al calităţii proiectului (intern/ extern), stabilirea/ subcontractarea evaluatorul extern.
A2.1 Stabilirea Comitetului Ştiinţific (CS) – stabilirea criteriilor de selecţie, componentă, responsibilitati, proceduri de lucru
A2.2 Analiză bunelor practice din EU legate de reabilitare şi integrare profesională a persoanelor cu dizabilităţi
A2.3 Elaborarea cadrului metododologic şi planificarea analizei
A2.4 Pregătirea studiului – definirea eşantionului, elaborarea chestionarelor, instrumente, proceduri de lucru
A2.5 Implementarea studiului privind barierele de integrare profesională a persoanelor cu dizabilităţi; colectarea datelor
A2.6 Elaborarea raportului de analiză – interpretarea rezultatelor,formularea concluziilor şi recomandărilor
A2.7 Diseminarea rezultatelor – dezbateri publice în fiecare regiune selectată, cu implicarea actorilor locali: autorităţi, agenţii guvernamentale, ONG, Manageri RU, partneri sociali, să.
A2.8 Publicarea studiului; informare şi publicitate – publicarea Raportului de Analiză că material de referinţă; organizarea unei conferinţe cu participarea autorităţilor, legislatori, ONG, manageri RU, parteneri sociali, să)
A3.1 Analiză bunelor practici în EU privind formarea profesională a persoanelor cu dizabilităţi
A3.2 Analiză ofertei de formare profesională disponibile persoanelor cu handicap în regiunile selectate; construirea şi publicarea bazei de date
A3.3 Analiză nevoilor şi deficitelor de accesibilitate (accessibility gaps) ale furnizorilor de formare în ce priveşte: locaţiile, procesul de învăţare adaptat, corelarea ofertei la nevoile specifice la contextul regional
A4.1 Analiză serviciilor necesare în domeniul reabilitării şi integrării profesionale a persoanelor cu handicap, în regiunile selectate
A.4.2.Vizite de studiu la partenerul transnaţional
A4.3.Definirea modelelor de servicii de integrare profesională – descrierea specifică a metodologiei şi proceselor implicate
A4.4 Definirea profilelor profesionale necesare – definire, inventar de competenţe, să
A4.5 Dezvoltarea curriculelor de curs – conţinut, metodologie
A6.1 Definirea şi planificarea analizei de nevoi de formare pentru centrele vizate – obiective, cadru metodologic, instrumente, plan de acţiune
A6.2 Implementarea acţiunii de evaluare a nevoilor de formare pentru centrele selectate
A6.3. Definirea modelelor de management, instrumentelor specifice, etc
A7.1 Dezvoltarea conceptului de Centru de Resurse Virtual; specificaţii; arhitectură
A7.2 Dezvoltarea infrastructurii centrului de resurse
A7.3 Dezvoltarea aplicaţiei informatice
A8.1 Elaborarea planului de publicitate şi informare a proiectului
A8.2 Construirea identităţii vizuale a proeictului
A8.3 Elaborarea şi publicarea web-site-ului proiectului
A8.4. Elaborarea materialelor tipărite s ielectronice pentru activităţile de informare şi publicitate
A8.5 Activităţi de diseminare a rezultatelor proiectului
Anul – 2
A1.4 Managementul operaţional – activităţile zilnice pentru implementarea adecvată financiară, juridică şi tehnică a proiectului
A1.5 Monitorizarea şi controlul proiectului – elaborarea rapoartelor intermediare şi finale, a celor financiare şi de activităţi pentru fiecare pachet de lucru, (inclusiv activitatea CCP)
A1.6 Managementul calităţii proiectului – definirea criteriilor şi procedurilor pentru un control eficient al calităţii proiectului (intern/ extern), stabilirea/ subcontractarea evaluatorul extern.
A3.4 Dezvoltarea competenţelor formatorilor din punct de vedere pedagogic şi tehnic; accesibilizarea procesului de învăţare
A3.4 Dezvoltarea competenţelor formatorilor din punct de vedere pedagogic şi tehnic; accesibilizarea procesului de învăţare
A.4.2. Vizite de studiu la partenerul transnaţional
A4.3.Definirea modelelor de servicii de integrare profesională – descrierea specifică a metodologiei şi proceselor implicate
A4.4 Definirea profilelor profesionale necesare – definire, inventar de competenţe, să
A4.5 Dezvoltarea curriculelor de curs – conţinut, metodologie
A4.6 Dezvoltarea/ adaptarea materialelor de formare profesională
A4.7 Pilotarea materialelor de instruire în centrele vizate; analiză rezultatelor
A5.1 Analiză nevoilor centrelor selectate din perspectiva implementării serviciilor de reabilitare şi integrare profesională şi elaborarea planurilor de implementare pentru fiecare centru de servicii vizat
A.5.2. Organizarea unor stadii de internership în cadrul partenerului transnaţional
A.5.3. Achiziţii de bunuri şi servicii pentru îmbunătăţirea infrastructurii şi dotarea centrelor de servici; acesibilizare
A5.4 Implementarea serviciilor în centrele stabilite; furnizarea serviciilor către beneficiari
A6.3. Definirea modelelor de management, instrumentelor specifice, etc
A6.4 Dezvoltarea planurilor pentru construirea capacităţii (capacity building) centrelor de servicii
A6.5. Creşterea capacităţii centrelor selectate – acţiuni ce se vor implementa pe 3 nivele: strategic (managementul centrelor), operaţional (manageri) şi profesional (staff)
A7.2 Dezvoltarea infrastructurii centrului de resurse
A7.3 Dezvoltarea aplicaţiei informatice
A7.4 Dezvoltarea şi publicarea conţinutului informaţional, educaţional, servicii on-line, etc
A7.5 Definirea proceselor şi procedurilor de actualizare; responsabilităţi
A7.6 . Actualizarea continuă a conţinutului informaţional, educaţional, servicii on-line, etc
A8.4. Elaborarea materialelor tipărite s ielectronice pentru activităţile de informare şi publicitate
A8.5 Activităţi de diseminare a rezultatelor proiectului
A.8.6. Elaborarea strategiei şi planificarea unei campanii de informare şi conştientizare în fiecare dintre regiunile selectate – obiective, grupuri ţintă, strategii specifice
A.8.7. Implementarea efectivă a campaniei de informare/conştientizare şi publicitate
Anul – 3
A1.4 Managementul operaţional – activităţile zilnice pentru implementarea adecvată financiară, juridică şi tehnică a proiectului
A1.5 Monitorizarea şi controlul proiectului – elaborarea rapoartelor intermediare şi finale, a celor financiare şi de activităţi pentru fiecare pachet de lucru, (inclusiv activitatea CCP)
A1.6 Managementul calităţii proiectului – definirea criteriilor şi procedurilor pentru un control eficient al calităţii proiectului (intern/ extern), stabilirea/ subcontractarea evaluatorul extern.
A5.4 Implementarea serviciilor în centrele stabilite; furnizarea serviciilor către beneficiari
A5.5 Dezvoltarea planurilor pentru procesul de certificare în centrele de servicii
A5.6 Implementarea proceselor de certficare conform procedurilor specifice
A6.5. Creşterea capacităţii centrelor selectate – acţiuni ce se vor implementa pe 3 nivele: strategic (managementul centrelor), operaţional (manageri) şi profesional (staff)
A7.6 . Actualizarea continuă a conţinutului informaţional, educaţional, servicii on-line, etc
A8.4. Elaborarea materialelor tipărite s ielectronice pentru activităţile de informare şi publicitate
A8.5 Activităţi de diseminare a rezultatelor proiectului
A.8.7. Implementarea efectivă a campaniei de informare/conştientizare şi publicitate
A.8.8. Conferinţă finală a proiectului, cu participarea partneriatului transnaţional
Rezultatele proiectului:
Rezultatele sunt corelate cu pachetele de activităţi (PL):
PL 1
A 1.1 Conferinţă de lansare a proiectului; 40 participanţi
A1.3 Plan detaliat de implementare a proiectului
A 1.4 Întalniri transnaţionale (9)
A 5 Fişa de proiect, rapoarte de activităţi şi monitorizare, etc
A 6 Raport de evaluare externă a proiectului
PL2
A2.1 Definitivarea Comitetului Ştiinţific; regulament de funcţionare
A2.2 Raport de bune practici din EU legate de serviciile de reabilitare şi integrare profesională a persoanelor cu dizabilități
A2.3 Plan de analiză- cu obiective de analiză, grupuri ţintă, planul de acţiune,
A2.4 Instrumente de analiză (chestionare), eşantion
A2.5 “5 focus-grupuri cu 12 participanţi fiecare; 100 de chestionare aplicate în fiecare centru”
A2.6 Studiu privind reabilitarea şi integrarea profesională a pers. cu diz. în regiunile selectate
A2.7 Conferinţă pentru comunicarea rezultatelor studiului; 60 participanţi PL3
A3.1 Raport privind bune practici în EU privind serviciile de formare profesională a pers. cu dizabilități
A3.2 Raport de analiză a serviciilor de formare profesională disponibile a persoanelor cu dizabilități. în regiunile selectate;
A3.4 Participanţi din categoria – personal din agenţii publice/private care furnizează servicii sociale şi de ocupare persoanelor cu dizabilităţi selectaţi – 75 din cele 5 regiuni (în medie 15 persoane/ regiune)
A3.4.1 Susţinerea a 5 sesiuni de curs pentru instruirea participanţilor
PL4:
A4.1 Raport privind modele de servicii pentru integrare profesională a pers. cu diz. funcţie de dizabilitate/restant funcţional
A4.2 Vizită de studiu (18 persoane/ 3 zile) la partenerul transnaţional
A4.4 Profile profesionale (4), standardele ocupaţionale elaborate/actualizate
A4,5 Curriculum-uri de curs (4 profile)
A4.6 Suporturi de curs (4 profile)
A4.7 Pilotarea/ testarea conform procedurii agreate; raporr de evaluare al cursurilor
PL5
A5.1 Analiză nevoilor centrelor (5) din perspectiva implementării serviciilor de reabilitare şi integrare profesională
A5,2 Intership (10 persoane, 2 săptămâni) în cadrul partenerului transational finalizate cu un pachet /raport de intership
A 5.3 Achiziţii de bunuri şi servicii pentru îmbunătăţirea infrastructurii şi dotarea centrelor se servicii, accesibilizare
A 5.4 Rezultate: 250 de beneficiari în procesul de reabilitare, 200 beneficiari vor beneficia de planuri personalizate, 250 de angajatori vor beneficia de consultanţă inclusiv pentru implementarea de programe de accesibilizare adaptare a locurilor de muncă persoane cu dizabilităţi, 100 vor finaliza programele de reabilitare profesională şi se vor angaja;
A 5.4.1 Manual de organizare internă/operaţional ale centrelor de servicii, incluzând
fişe şi specificaţii de post
A5.5 Raport de analiză (gap) privind implementarea procesului de certificare în cele 5 centre de servicii
PL6:
A6.1-A6.3 Raport de analiză de nevoi de formare pentru personalul angajat; modele şi instrumente de management; plan de implementare
A6.5 Ateliere de lucru destinat top management (10 persoane) pentru transferul de know how şi valorizarea experienţei europene în domeniu; Ateliere de lucru pentru managementul operaţional al centrelor (20 persoane) pentru transferul de know how şi valorizarea experienţei europene în domeniu: Ateliere de lucru (30 persoane) pentru specialiştii angajaţi în centre.
PL7:
A7.1 Raport privind specificaţiile Centrului De Resurse Virtuale ; caiet de sarcini
A7.2 Centru informatic capabil să de servească funcţionarea optimă a portalului
A7.3 Aplicaţia funcţională a centrului virtual de resurse: informaţii updatate dinamic, baze
de, resurse educaţionale pentru accesare la distanţă. comunitate virtuale, centru de
suport online, târg de oferte de muncă online
PL8:
A8.1 Plan de publicitate şi informare
A8.2 Manual de identitate vizuală
A8.3 Website proiect: informaţiile legate de proiect, facilităţi de comunicare cu partnerii proiectului, instrumente de management de proiect
A8.4 – A8.5 Materiale informative (tipărire, CD, etc.) a căror specificaţii urmează să fie stabilite şi incluse în planul de diseminare. Se estimează un necesar de 20.000 de materiale de diseminare ce urmează a fi distribuite pe parcursul derulării proiectului.
A8.6 Plan de campanie de informare, conştientizare, sensibilizare privind problema integrării profesionale a pers. cu dizabilități
A8.7 Indicatori minimali campanie: 2500 de persoane cu dizabilităţi vor fi informate; 250 de angajatori vor fi informaţi, minim 10 parteneriate cu instituţii publice şi mediul de afaceri pentru facilitarea integrării profesionale
Indicatorii proiectului:
Numărul participanţilor la programele de calificare/recalificare destinate grupurilor vulnerabile 200 |
Numărul participanţilor la programele de calificare/recalificare destinate grupurilor vulnerabile, din care: persoane cu dizabilităţi 200 |
Numărul de persoane dependente sprijinite 250 |
Număr de participanţi la instruire – acces pe piaţa muncii 80 |
Număr de persoane care au beneficiat de consiliere/orientare – acces pe piaţa muncii 250 |
Număr de participanţi FSE – femei 125 |
Număr de participanţi FSE – persoane cu dizabilităţi 250 |
Ponderea participanţilor la programele de calificare/recalificare pentru grupurile vulnerabile care obţin certificare 80 |
Ponderea participanţilor la programele de calificare/recalificare pentru grupurile vulnerabile care obţin certificare, din care: persoane cu dizabilităţi 80 |
Ponderea persoanelor care în termen de 6 luni după participarea la programe integrate şi-au găsit un loc de muncă (%) 100 |
Număr de participanţi la instruire care au găsit un loc de muncă în termen de 6 luni – acces pe piaţa muncii 100 |
Număr de participanţi la instruire certificaţi – acces pe piaţa muncii 100 |
Parteneri transnaţionali implicaţi în proiect – acces pe piaţa muncii 1 |
Numarul trainerilor de formare profesionala formati sa lucreze cu persoane cu dizabilitati 75 |
Numarul angajatorilor care vor beneficia de consultanta in vederea angajarii de persoane cu dizabilitati 250 |
Participanti evenimente constientizare/informate privind incadrarea in munca a pers.cu dizab 2500 |
Numarul specialistilor din centrele de integrare profesionala persoanelor cu dizabilitati formati prin programe specifice 30 |
Numarul centrelor de servicii complexe de integrare profesionala a persoanelor cu dizabilitati 5 |
Rapoarte privind bune practici in EU privind domenii conexe integrarii profesionale a persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii: serviciile de reabilitare si integrare si serviciile de formare profesionala 2 |
Studii in regiunile selectate ale proiectului privind serviciile de reabilitare si integrare si serviciile de formare profesionala a persoanelor cu dizabilitati 2 |
Raport privind modele de servicii pentru integrare profesionala a persoanelor cu dizabilitati 1 |
Profile profesionale specifice serviciilor de integrare profesionala a persoanelor cu dizabiltiati 4 |
Parteneriate public-privat incheiate in vederea facilitarii integrarii profesionale a persoanelor cu dizabilitati 10 |
Grup țintă: 10 manageri, 2500 persoane cu dizabilități, 10 Persoane ale agențiilor publice/private care furnizează servicii sociale şi de ocupare grupurilor vulnerabile